tirsdag den 18. januar 2011

Det går faktisk godt

Jeg besluttede mig jo for, at det må være nu, at jeg finder ud af, hvad det egentlig er, pengene bliver brugt til. Jeg mener nok, at jeg har har en idé om, hvor meget jeg hæver, men fordelingen på kost, frisør, gaver osv. det er en ubekendt størrelse.

Derfor er mit regneark og den grønne kuvert opstået. Ingen bon kører forbi min bærbare uden at blive registreret og herefter puttet i den grønne kuvert. Jeg har delt op i de kolonner, som jeg synes må være relevante. Kost, gaver, frisør, hus og have, take-away, tøj og sko og lidt andre. Samtidig med dette er jeg lige nu knivskarp på madplaner og indkøb. Jeg kan mærke, at det giver mig en frihed. Jeg er som regel kun i dagligvarebutik 1 eller 2 gange om ugen, og det er så let at få taget mad ud af fryseren, når der står på kalenderen, hvad næste menu indebærer.

Ugens madplan startede lidt skævt. Vi spiste hot-dogs i går. Jeg har skubbet den nogen uger, men den har altså været på ønskesedlen hver gang jeg har spurgt, så nu måtte det være. Og skal jeg være ærlig, så smagte det da slet ikke så tosset. Efterfølgende ser det sådan ud:

tirsdag: Stroganoff med kartoffelmos
onsdag: rester
torsdag: ovnstegt kylling med råkost og flütes
fredag: hjemmelavet pizza
lørdag: Ingenting - vi skal i byen og have gratis mad
søndag: lasagne med salat

Jeg prøver så vidt muligt at få flettet noget grønt ind i menuerne, men nogen ting fungerer altså bare bedst uden salat.

5 kommentarer:

  1. Hvor ser det bare super godt ud.. jeg inspireres..
    Vi er for nogle mdr. begyndt igen med madplaner og det er super..giver en frihedsfølelse og sparer en masse tankeaktivitet i supermarkederne..

    SvarSlet
  2. Måske skulle jeg tage mig selv i nakken og komme i gang med madplaner og kontrol af hvad vi køber. Det trænger vi meget til!
    Tina:-)

    SvarSlet
  3. Så kom excel arket :-) Love it. Skal vi lave en excel klub?

    Jeg er på aarstidernes madkasser, hvor alt er inkluderet. Det fungerer perfekt for os, og med små børn i huset rækker "4 måltider til 4 personer" faktisk en hel uge. Supplerer 2 dage om ugen med kød - ellers er der så rigeligt til os i den kasse. Nøjs hvor sparer jeg mange penge på for meget indkøbt og ting der smides ud.

    SvarSlet
  4. Tro mig - alt kan spises med en eller anden form for grønt til!!!
    Engang for år siden - faktisk af flere omgange over laaaaaaaaang tid lavede jeg også regnskab... Men jeg kørte sur i det - alle de boner... Men det er helt sikkert en god ting at få et overblik - for der ryger mere i kurven end man regner med...

    SvarSlet
  5. Skide god ide med regnskab.
    Mit problem er når jeg kommer ned i Netto, så bliver jeg lokket af alle de dersens spot tilbud. Jeg har nok pt Danmarks største muffinforme samling!!!
    Eller gavepapir...
    Men det har hjulpet, jeg har givet mig selv lidt Netto rygrad.
    Men herhjemme laver vi også madplan, og det er bare genialt. Jeg smider ikke så meget ud, og får brugt det der bliver købt. Og man sparer mange penge. Denne uge har jeg handlet ind for 438,-. Til fire personer! Og vi mangler ikke noget, eller føler det er skarbet..
    Opsving for madplaner!!

    SvarSlet