mandag den 21. oktober 2013

Weekend i Skive

En uge gik - stort set uden at jeg kom omkring i blogland eller fik skrevet noget selv. Vi har som så mange andre holdt ferie i sidste uge. Dels med gang-projektet, men også for at holde ferie. Efter sommerferien i køkkenets tegn, var der behov for nogle dage til det rene ingenting. Man kan ganske enkelt ikke planlægge en hel ferie til arbejde en gang til.
 
Lidt er der sket her. Den lille gang er stort set færdig. Der mangler en hylde, og spejlet skal sættes op igen. Alt er malet derude, og det er blevet rigtig godt. Nu mangler vi mellemgangen ved trappen. Dette projekt blev lagt lidt på hylden. Bare fordi vi kan, og fordi vi ikke gider mere lige nu. Ganske enkelt.
 
Weekenden har vi tilbragt i Skive. Vi pakkede bilen og kørte derop straks efter morgenmaden lørdag morgen. Sara har fødselsdag i den kommende weekend, så vi pakkede gaver og lidt ekstra tøj og kørte den lange vej. Klokken 13 ankom vi til Krabbesholm, som jo lige nu danner ramme for Saras liv. Jeg behøver vel ikke at sige, at det dejligt at se hende.
 
 
Krabbesholm er et stemningsfyldt sted. Nyt og gammelt i skøn forening, men det er det gamle, man møder, når man drejer ind på alléen. Den gamle hovedbygning rummer fællessal, bibliotek og forstanderbolig. Desværre var der låst af til fællessalen, som i det daglige kaldes riddersalen. Vi var inde og vende, og det er ganske særligt. Store tunge døre, og sten i væggene. Jeg synes, at det er dejligt, at stedet er bevaret så fint, samtidig med at det i den grad bliver brugt, og man fornemmer, at der er liv overalt.
 
 
Som alle herregårde og slotte med respekt for sig selv, så har Krabbesholm også sit eget spøgelse. Det siges, at hun har sin base mellem de to fantastiske træer her. Og nogen mener endda, at de har set hende omkring træerne. Det var helt lyst, da vi var der, og Jakob mente absolut ikke, at han kunne mærke noget til hende.


Det var udstillet i Grafisk Design, så vi var også inde og gætte på, hvilke ting, der var Saras. Jeg forstår til fulde, at hun nyder sit ophold på stedet. Der sker noget hele tiden, og de bliver udfordret på det faglige. Hun lever og nyder, og har nu fundet sin vej frem. Hun er ved at søge muligheder for videre uddannelse inden for det grafiske og har glæden med i det hele.
 
Vores lørdag aften blev tilbragt i en hotellejlighed og på en restaurant lige på den anden side af vejen, men det må blive en anden historie en af dagene. Nu kalder hverdagen. Jeg skal på arbejde, og det er heldigvis slet ikke så tosset. God dag derude....

18 kommentarer:

  1. Skøn weekend I har haft, man kan ikke knokle altid, der skal også være tid og rum til gode fælles oplevelser. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig rigtigt Inge. Så vigtigt, for det giver energi til at trække vejret i det andet forum igen.

      Slet
  2. Det lyder som en skøn weekend, og ja det sted emmer af nutid og fortid, og det er spændende at gå rundt og se alle de kreative input :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en rigtig dejlig weekend. Jeg kan godt forstå, at hun er vild med stedet. Også selv om man har glemt at isolere på værelset og kulden er blevet fast følgesvend.

      Slet
  3. Det må være et skønt sted at være på højskole. Må være meget inspirerende at opholde sig der med lige præcis de emner, man kan vælge at blive undervist i.
    Også skønt, at datteren har fundet sin hylde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har været en gave for hende at kunne fordybe sig i den grad og samtidig have faglærer på. Der bliver rigtig fyldt på den hylde. Det er vidst alle pengene værd.

      Slet
  4. Hvor er det skønt, at hun er på højskole på sådan et flot sted.

    Da jeg var ung, og lige efter at jeg havde afsluttet studentereksamen, ønskede jeg mig også at komme på højskole, men havde ikke råd til det. Nu må jeg vente til jeg bliver gammel nok til en seniorhøjskole :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Stedet er helt klart en oplevelse i sig selv. Jeg elsker sådanne steder. Tidslommer, der er bevaret med respekt for det hele. Det er absolut ikke nogen billig fornøjelse, men jeg håber da, at dit ønske må gå i opfyldelse.

      Slet
  5. Dejligt sted ser det ud til - med eller uden spøgelse... de plejer nu i øvrigt at være fredelige nok så et møde skal hun nok tage ganske roligt..

    Godt at komme lidt væk fra bygge-planerne... I får da gjort noget ved det i øjeblikket...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også fortalt hende, at den hvide dame måske i virkeligheden er flink. Ja - der sker noget her. Der er ikke meget af den oprindelige hytte tilbage mere.

      Slet
  6. Der er ikke noget så spændende som at gå rundt på slotte og ungerne er jo også altid dejlige at være sammen med. Alt i alt en dejlig weekend væk fra byggerod ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker det. Slotte og gammel tid. Det er så skønt, at man har fundet ud af at bevare og benytte i en skøn forening.

      Slet
  7. Sikke et spændende sted at bo; jeg har aldrig prøvet at være på højskole, men jeg tror bestemt, at det er sjovt... :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget givende, når man finder det rigtige tilbud. Det er tydeligt for os, der ser til fra sidelinien.

      Slet
  8. Der skal også være plads til ferie, og I har fået hygget med ungerne, så får I nok ordnet gangen på et andet tidspunkt. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja mon ikke? Erfaringen siger i hvert fald, at der ikke er noget, der løber nogen steder. Og bare her bliver plads til at holde jul, så går det jo nok.

      Slet
  9. Dejligt, at sådan et gammelt slot bliver brugt af unge kreative sjæle. Det bliver spændende at læse med hos dig, hvilken vej Sara ender med at gå :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig også selv til at følge hendes vej. Den kan bringe hende flere steder hen lige nu. Sådan rent geografisk, så jeg venter spændt. Det vigtige her er, at hun nu har fundet sin hylde. Det glæder en mor.

      Slet