tirsdag den 27. marts 2012

Hvem bestemmer?

Da jeg kom hjem fra arbejde i går, var Jakob blevet kontaktet af en UU-vejleder. Hun havde fået beskeden om, at han ikke mere er gymnasieelev, så nu prøver systemet at tage over. Han er indkaldt til møde på sin gamle skole i morgen, fordi man da ikke kan have ham til at gå rundt der. Hun fortalte ham, at han skal på produktionsskole, til han skal i gang igen.

Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal tænke og tro. For det første er han under 18, så vi er vel stadig med på sidelinien. For det andet er dette aftalt mellem Jakob, os, hans studievejleder og skolens rektor. Altså ikke et tilfældigt drop-out for at lave ingenting. For det tredie har han sit arbejde. I sidste uge havde han 3 ekstravagter, så han går absolut ikke rundt og slår gamle damer ned.

Hvem bestemmer, hvad min søn skal? Jeg har aftalt med Jakob, at jeg gør lidt for at finde ud af det i dag. Jeg vil protestere højlydt. Han skal ikke på produktionsskole og dermed forhindres i at passe sit arbejde. Jeg kan mærke, at jeg er tændt.

Når det så er sagt, så synes jeg, at det er fantastisk, at vi har et system, der forsøger at samle op på unge mennesker, som måske ellers ville "være tabt". Men er man det, når næste uddannelsesaftale er i hus, og man for øvrigt passer sit job og pudser sin farmors vinduer og går til hånde for sin mormor....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar