onsdag den 2. maj 2012

Bare for sjov

Jeg læste et spøjst stykke i vores lokale avis i går. (Er der mon noget, der hedder spøjst?) Sådan et med en masse tal og fakta. En viden, som måske kan være nyttig for nogen. Jeg gengiver her frit fra avisen:

24 pct. af alle børn under 18 år har halvsøskende.
Blandt de 17-årige har 29 pct. halvsøskende og 15 pct. har papsøskende.
25.916 børn har både hel-, halv- og papsøskende.
Kun 5 pct. af børn over seks er enebørn.
Hvert fjerde barn har 2 familier.
Enlige mødre med børn udgør 15 pct. af familierne.
To ud af tre børn bor med far, mor og kun helsøskende under 18 år.
5.337 familier rummer både mors, fars og fælles børn.

Jo da. Så blev jeg også klogere idag. Danmarks Statistik kan fortælle en masse.

Det minder mig om dengang, da Jakob gik i børnehaveklasse. En dag kom han hjem og ville gerne vide, hvad hans stedfar hed. Det var et begreb, han ikke kendte, og han syntes faktisk, at det var snyd, at der ikke var sådan en til ham, når nu flere af de andre i klassen havde en. Senere har han forstået sammenhængen. Og jeg tror faktisk, at han er hel godt tilfreds med, at der ikke er hverken stedfar eller stedmor til ham. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar