tirsdag den 17. maj 2011

At købe ind med omtanke

I weekenden så jeg i nyhederne, at man regner med, at en gennemsnitsfamilie kan spare omkring 10.000 kroner årligt bare ved at planlægge indkøb og købe efter tilbud. Det må være sådan en familie som vores. Far, mor og 2 hjemmeboende børn. Det bliver vidst ikke mere gennemsnitligt. Jeg synes absolut ikke, at jeg handler ind med hovedet under armen, men jeg indrømmer gerne, at jeg ikke gider at handle flere steder, hvis jeg kan få det hele under et tag. Det handler kun om at være doven, så jeg må hellere til at tænke lidt over det. Hvis jeg kunne tjene bare nogen af de 10.000 kroner hjem, så ville det da være herligt.

Og som altid er der ingen regel uden undtagelse. Jeg kører gerne lidt længere for at få frugten så frisk som muligt. Vi har en lille gårdbutik ikke ret langt herfra. De har fundet en niche og pakker frugt og bringer det ud til virksomheder og butikker i området hver mandag. De kører på torvet klokken unævneligt tidligt og vælger det bedste ud. Private som Fam. Hansen her kan abonnere og hente kurven hver mandag. Det gør vi med største fornøjelse. Kurvene er aldrig ens fra uge til uge, og skal man fange den mens den er pæn, så skal man altså skynde sig. Der er ikke mange druer tilbage fra i går.

Dagen i dag står på mere regn. Og når jeg nu ikke kan ændre på det, så må jeg nyde det. Jeg hygger mig, når jeg står i vinduet og ser, at solsorten hopper på græsset for at få en orm til at kigge frem, og lyden af dråberne på ovenlysvinduet på trappen er faktisk rigtig hyggelig.

I eftermiddag står den på frisør. Der skal klippes og der skal lidt farve til. Jeg glæder mig.

3 kommentarer:

  1. Det lyder dejligt, at I køber ind i jeres gårdbutik - måske skulle vi også til at undersøge mulighederne her. At købe ind billigst muligt kræver stor tålmodighed. Vores ugentlige rute går til mindst 6 butikker, men heldigvis er det husbond, der frivilligt melder sig til tjansen :-)
    God regnvejrsdag til dig!

    SvarSlet
  2. Jeg handler primært 2 steder - Netto og vores lokale Super Brugs. Netto er god til mange ting - men der er dælme dylme også mange ting de ikke har - og det bruger jeg så Suppe Brugsen til.
    Af og til smutter jeg i Kvækli hvis der er nogle vildt gode tilbud - eller i SuperBest - men hånden på hjertet - så er MIN tid for kostbar til at jeg orker at daffe 3-4-5 steder hen i løbet af ugen for at fange alle de gode tilbud. Men man kan helt sikkert spare mange penge - herhjemme er vi begyndt at gemme ALLE rester (næsten), fryse og genbruge. Så nogle dage får vi 3 retter mad - så er der lidt til enhver. Dét har vi ikke været så gode til før - men det er vi nu!

    SvarSlet
  3. Dejligt med frisk frugt.
    Jeg var slem til at købe ind et sted. Men hernede er der så mange lækre butikker jeg må rundt til :-)
    Men jeg tror desværre ikke at jeg sparer noget på det :)

    SvarSlet