torsdag den 26. maj 2011

Hvor får hun det fra?



Dodo fylder som bekendt meget i vores familie. På billedet er hun stadig hvalp. Hun er en dame fyldt med udtryk. Ind imellem undres jeg. For vi har ikke lært hende at kommunikere. Det er bare noget hun gør.

Når mådskålen er tom, så hyler hun med en lidt speciel tone. Vi er slet ikke i tvivl, og damen bliver straks fodret. Er det vandet, der er sluppet op, siger hun ikke en lyd. Så skraber hun i skålen med poten. Og pote mod rustfrit stål giver en helt speciel lyd. Igen er vi ikke i tvivl. Damen får straks vand.

Når hun er på egen hånd i haven, skal hun vælge, når hun vil ind igen. Havedør eller hoveddør. Som regel tager hun samme dør, som hun gik ud af. Men også her har hun lært os at kende forskel. Hvis hun vil ind af hoveddøren, bjæffer hun højt og skingert en enkelt gang. Når vi så åbner, skal hun lige se os og bydes indenfor. Er det der i mod havedøren, der er valget, så kommer bjæffet tit helt nede fra maven, og hun har slet ikke tid til at vente på, at døren bliver åbnet.

Dodo er vores første hund, så jeg har ikke noget at sammenligne med. Jeg ved bare, at jeg glæder mig over det lille væsen hver eneste dag.

4 kommentarer:

  1. Det er en skøn race, vi er også super glad for vores Matti som nu er 10 år, og også har sine måder at gøre tingene på. Det er så sjovt og sød.

    SvarSlet
  2. Jeg elsker hunde og har heldigvis kun nået at have 3. Ud i en køre og med overlap.
    Jeg har kun været hundeløs i 4 måneder siden jeg var 8.

    Den lille cotton ser skøn ud og lyder dejlig!
    Er pelsen svær at holde?
    Og hvorfor er den specielt allergivenlig?

    SvarSlet
  3. Dodo lyder som om en stor personlighed - ja, det er fantastisk at lære dyrs sprog at kende. Vores to katte er helt forskellige af sind, og alligevel forstår vi deres mindste vink.

    SvarSlet
  4. Malene: Jeg ser også frem til at få glæde af Dodo de næste mange år.

    Kong Mor: Cotonen har ikke underpels som andre hunde. Og den fælder ikke. Der er andre racer, der har samme egenskaber. Blandt andet Prinsesse Maries lille Bichon. De er i flere varianter. Det har vist sig at holde stik her. Husets astmatiker har ingen problemer overhovedet. Og han har det ellers med at reagere.
    Pelsen er et kapitel for sig. Hun har været klippet helt kort et par gange, fordi det ganske enkelt gik galt. Nu har jeg allieret mig med en ny hundefrisør, som viste mig, hvordan jeg griber det an. Vi må se. Ellers må vi lade frisøren hjælpe. Du kan finde mange flere oplysninger på nettet.
    Bonusinfo: Damen er halvt fransk :-)

    Madame: Jeg var selv katteejer fra 87 til 96, hvor Jakobs problemer blev konstateret. Trisse var mit et og alt. At hun talte sit eget sprog, er der slet ikke nogen tvivl om.

    SvarSlet